Constructieve journalistiek. Hoe gaat dat?

Herkenbaarheid, oplossingsgericht en positieve emotie to improve journalism of tomorrow

Herkenbaarheid, oplossingsgericht en positieve emotie zijn de kenmerken van constructieve journalistiek. Buiten de geijkte vragen Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe wordt er een extra vraag gesteld: Wat nu? Het positieve gevoel bij een artikel blijft hangen. Een verhaal, en daarmee de werkelijkheid, wordt door de extra vraag net iets groter.

Een voorbeeld van constructieve journalistiek is onderstaand artikel (klik op de afbeeldingen voor vergroting).

artikel-bn-destem-vluchtelingensysteem-zorgt-voor-polarisatie-29-10-2015-claudia-koole
De Persgroep Nederland dagblad BN DeStem 29-10-2015

artikel-bn-destem-vluchtelingensysteem-zorgt-voor-polarisatie-29-10-2015-claudia-koole-1

 

* De Deense Cathrine Gyldensted heeft constructive journalism geïntroduceerd als oplossings- en toekomstgerichte journalistiek.

* VRT hoofdredacteur Het Journaal Björn Soenens werd spraakmakend in België met deze vorm van journalistiek.

One11.nl bestaat alleen maar uit constructieve journalistiek

* De Correspondent kent onder andere correspondenten zoals Vooruitgang, Vindingrijkheid & Vernieuwers, Goede Gesprekken en  Zelfverbetering.

 

Geef een reactie